Práva dieťaťa
NÁRODNÝ PROGRAM
projekt : Práva dieťaťa
Každé dieťa má svoje práva :
1. Práva na rovnosť bez rozdielu rasy, náboženstva, pôvodu a postavenia.
2. Právo na zdravý duševný a telesný vývin.
3. Právo na meno a štátnu príslušnosť.
4. Právo na výživu, bývanie a zdravotnícke služby.
5. Právo na zvláštnu opateru pri telesnom, duševnom alebo sociálnom postihnutí.
6. Právo na lásku, porozumenie a starostlivosť.
7. Právo na prednostnú ochranu a život.
8. Právo na bezplatné vzdelávanie, hru a zotavenie.
9. Právo na ochranu pred zanedbávaním, krutosťou a využívaním.
10.Právo na ochranu pred diskrimináciou a na výchovu znášanlivosti, mieru a bratstva.
Pre plnohodnotné rozvíjanie práv dieťaťa v jeho živote je dôležité rešpektovanie základných princípov predprimárnej výchovy a vzdelávania
Detstvo je považované za plnohodnotnú súčasť života, a nie iba za „prípravu na dospelosť“.
Dôležité je dieťa ako celok. Zdôrazňuje sa zdravie ako telesné, tak i duševné, rovnako ako potreba vnímať, premýšľať, mať duchovné zážitky.
Učenie sa nedá rozškatuľkovať, pretože všetko poznanie je vzájomne prepojené.
Veľký význam má vnútorná motivácia, ktorá vedie k činnostiam, ku ktorým dáva dieťa podnet samo a samo ich aj riadi.
Dôraz sa kladie na sebadisciplínu.
Vývoj dieťaťa možeme rozdeliť na špecifké štádiá.
S výchovou a vzdelávaním dieťaťa treba začat s činnosťami, ktoré dieťa pozná, a nie od toho, čo nevie.
Dieťa má svoj vlastný vnútorný život, ktorý prejavuje len za priaznivých okolností a podmienok.
Pre dieťa sú veľmi dôležitý ľudia (ako dospelí, tak aj deti), s ktorými je v kontakte.
Výchova dieťaťa je chápaná ako ovplyvňovanie dieťaťa a vonkajšieho prostredia,ktoré zahŕňa ostatné osoby v jeho okolí a poznanie samo o sebe.
Ciele projektu:
1. Poznať mená všetkých detí v triede, rozvoj spolupatričnosti.
2. Poučiť sa o jedinečnosti a osobitosti každého z nás.
3. Zaujať pozitívne postoje k svojmu zrdaviu a k zdraviu iných.
4. Poznať, rozlíšiť, triediť a vyberať si zdavé potraviny.
5. Poznať uplatnenie telesne postihnutých ľudí v živote.
6 .Posilňovať kooperatívne správanie a súdržnosť skupiny.
7. Pozitívne oceňovať kamarátove schopnosti, vlastnosti, výkony.
8. Vidieť na druhom, čo vie, v čom sa mu darí, ochota mu v pravý čas pomocť, zblíženie detí, vznik detských priateľstiev.
Je nevyhnutné, aby učiteľka realizovala výchovu a vzdelávanie hlavne formou zážitkového učenia a preto sú v tomto projekte uvedené konkrétne edukačné aktivity, ktorými sa môže problematika práv dieťaťa realizovať v podmienkach materskej školy. Sú tematicky zaradené podľa učebných osnov našej mateskej školy.
Viac informácií nájdete na :
http://www.unicef.sk/sk/o-unicefe/
Úlohy a ciele programu, ako aj edukačné aktivity nájdete u koordinátorky projektu Marcely Barčiakovej v našej materskej škole.